De ferdige malene som elevene fargelegger omtrent daglig i skolen bør nok fjernes for evig og alltid. Dette er et fenomen som ikke burde høre hjemme i dagens samfunn. Elevene kan heller tegne sine egne maler som de siden skal fargelegge. Det finnes mange flotte tegneprogram i dataverden. Fordelen med tegninger laget på data er at de er reversible. Handlinger man gjør kan endres, eller man kan gå tilbake til tidligere versjoner av tegningen. Barn som tegner digitalt bruker, i følge Hansen 2009; Bølgan 2009b; Moberg og Lindèn 2008, de samme strategier som når de tegner på den tradisjonelle måten. Det finnes også bildeprogrammer som har tegnefunksjoner.
Kilde: Bakke, Kari, Jenssen, Cathrine og Berggraf, Aud, Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. 2011.
Hei Maja Lisa
SvarSlettJeg er enig i det du skriver. Når jeg var i praksis i første klasse i fjor, florerte det med fargelegging. Ikke bare som vanlige tegninger, men også som oppgaver i matematikk osv. Å bruke data til å tegne trur jeg man kanskje bør bli flinkere til. Men jeg tror mange er opptatte av at data skal brukes til å skrive, og ikke noe mer. Hvis elevene får lage tegninger uten farger på paint, eller andre tegneprogrammer så tror jeg også at de legger mer i å fargelegge det de har laget.
Samtidig så tror jeg tegneprogrammer vil være fint å ta i bruk, særlig for de som ikke føler at de er flink til å tegne.
Så godt å høre at du er enig! Så mange flotte tegneprogrammer å finne. Var innom SFO på en av skolene her i går. Det første som møter meg er et barn med en ferdigmal som han vil ha kopiert. Jeg spurte da først om han ikke kunne tegne dette selv, noe jeg sa at det trodde jeg han klarte, dertetter om de hadde pc på SFO, det hadde de ikke. Der stoppet den muligheten. Tenk om de hadde hatt tilgang til pc på SFO, s flott det ville vært.
SvarSlettDu nevner Nina Bølgan som referanse. Det gjorde meg nysgjerrig på hva hun "mener" om tegning i barnehagen. I boka "Vil du være med så heng på! Barnehagen som digital arena" skriver hun i kapittel 3 om læring, lek og kultur. Hun "anbefaler" pedagogisk bruk av programmene Paint, Word, Lydopptak, PowerPoint og Excel. Videre skriver hun om digitale verktøy i Reggio Emilia. Denne barnehagefilosofien bygger på
SvarSlett"barnas billedskapende virksomhet, og med billedspråket som et redskap for barna til å skaffe seg kunnskap om seg selv og virkeligheten rundt seg." (Bølgan)
Fra Wikipedia om Reggio Emilia:
"Den grunnleggende filosofien er at barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap i samhandling med andre barn, omgivelsene sine, og kompetente, nysgjerrige voksne. Barnet har alle muligheter for utvikling boende i seg. Pedagogens rolle er å legge til rette for mest mulig utvikling, la barnet få mulighet til å utforske og tolke omgivelsene."
Lyder dette kjent?
Hei Thomas.
SvarSlettDette lyder kjent ja. Leser om Reggio Emilia i Skapende virksomhet. Der er mye å hente og mye å lære. En flott måte å jobbe med barn på. Det å spille på deres egen kreativitet kan vel kun være positivt tenker nå jeg. Mye Vygotskij her også:). Den voksne som stillas for elevene.