mandag 7. november 2011

Dialoglogg

Da er første del av årets praksis gjennomført. Dette ble et par spennende uker for meg som har gruet meg lenge til ungdomsskolepraksis. I løpet av disse to ukene gikk det opp for meg at ungdomsskolen slett ikke var så ille som jeg trodde. Det var en god følelse.
Jeg vil nå fortelle litt om praksisen til denne klassen. Alle elever brukte Fronter flittig. Her lå alt av informasjon og de leverte alle oppgaver inn her. Læreren hadde gjort en god jobb med å få elevene fortrolige med dette verktøyet (Fronter) synes jeg.

Da vi kom til praksisen vår, skulle klassen begynne på et nynorsk prosjekt. De skulle lese romanen "Alle dei fine jentene" av Rune Belsvik. Første norskøkt gikk med til forberedelser, og til å lese første del av romanen. I etterkant av dette skulle de logge seg på Fronter, gå til elevmappen sin og svare på spørsmål som læreren allerede hadde lagt ut. Spørsmålene var stilt på en slik måte at elevene måtte både lete seg litt frem i teksten og gjøre noen refleksjoner rundt svarene sine. Elevene løste denne oppgaven på ulike måter. Noen hadde gitt svar hvor de tydelig hadde reflektert, mens andre gikk for en enklere variant. Her kom vi inn i bildet. Vi leste den enkelte elevs dialoglogg, og kom med oppfølgingsspørsmål som både gikk på det språklige og på refleksjon. Våre kommentarer og oppfølgingsspørsmål skulle elevene så ta tak i, og komme med mer utfyllende svar/ utbedret språk.
Uken etter kom det nye spørsmål som skulle besvares for så å kommenteres av oss osv.

Denne måten å jobbe på synes jeg var en flott måte for elevene å teste og utvikle sin evne til refleksjon på. Ikke alle elever ønsker å snakke i timen, så her var en flott anledning for å få sjekke den enkelte elev både skriftlig og "verbalt". Den eneste "ulempen" med dialoglogg var at det var en tidkrevende prosess. Spesielt når èn lærer skal kommentere 28 logger.

Dialoglogg er et verktøy som kan brukes både i barneskolen og videre opper i trinnene. Det vil, som sagt, være med på å fremme elevenes evne til refleksjon.

2 kommentarer:

  1. Svært god beskrivelse av en læringsfremmende "interaktiv" arbeidsmåte/metode. Det virker som den får elevene til å reflektere mer enn de ellers ville ha gjort.
    Må begrenses til er par ganger i semesteret med to kommentarrunder per opplegg for å bli overkommelig?

    SvarSlett
  2. Takk Thomas.
    Jeg er helt enig at den bør begrenses til et par ganger i semesteret da det er en høyst tidskrevende prosess.

    SvarSlett