mandag 5. september 2011

IKT-lesing

Sitter for meg selv og leser pensum, litt fra faget Skapende virksomhet i barnehage og skole, og litt fra IKT og læring. Utrolg spennende å se likheter og muligheter for samhandling mellom disse to fagene i skolen. Tenk å kunne oppnå det å bare ha aktive, kreative og skapende elever i skolen. For en hverdag det kunne vært for skoletrøtte ungdommer! Elever som sitter ved pulten sin fra begynnelse til slutt,og bare mottar informasjon, hvor blir kreativiteten av, hvordan lagres kunnskapen? Blir kunnskapen lagret, eller holder den bare til å få gjennomført neste prøve?
Selvsagt finnes det lærere som skaper kunnskap hos elevene gjennom aktiv deltagelse, men dessverre er det noen igjen av den "gammeldagse" sorten.
Lærerstudenter har et stort ansvar i å ta med seg videre alt det vi lærer i studiet, og ikke la seg lede inn i en etablert kultur og bare "henge med på lasset". Vi kan velge å gå nye veier, eller vi kan "labbe med".

2 kommentarer:

  1. Fin kobling mellom skapende virksomhet og aktiv læring med IKT. Det er et enormt potensiale i aktive læringsformer. Vi må bli flinkere til å utvikle slike og vise hverandre.

    SvarSlett
  2. Flott at det er flere som ser sammenhenger mellom andre fag man studerer. Selv studerer jeg RLE og etter å ha lest i boka: Å være digital i alle fag, ser jeg store muligheter for bruk at data i undervisningen av RLE. Jeg tror også at nyutdannede lærere og lærerstudenter har et stort ansvar i å få mer IKT inn i undervisning, men det tror jeg også at de fleste klarer. Ja, det finnes nok enda mange av den "gammeldagse" sorten, men jeg tror mange av dem også kan være interessert i å lære mer når de ser hvor engasjerte elevene kan bli i sin egen læring.

    SvarSlett