I dag har jeg virkelig fått bruk for setningene som min flotte lærer i Skapende virksomhet, Mia, presenterte for oss:
Det jeg hører, det glemmer jeg
Det jeg ser, det husker jeg
Det jeg gjør, det kan jeg
Disse utsagnene er noe vi alle bør ta med oss når vi trer inn i lærergjerningen. Vi har det på samme måte som elevene har det når noe nytt skal introduseres: vi må få prøve det selv før vi føler at vi kan det. Elever som sitter ved pulten og mottar informasjon hele dagen vil ikke klare å huske hva som ble sagt uten at de selv får være en aktiv del av læringen. Introduksjonen bør være kort, elevene må gjerne ha en tekst (lærebok) å følge, men de må også få skape noe selv. "Øvelse gjør mester" er et utsagn som jeg selv har brukt i mange sammenhenger både innenfor musikkopplæring og i forbindelse med leksene til mine barn. Etter mange treninger blir oppgaven automatisert, og vi husker ikke lenger hva som var så vanskelig.
Det jeg fikk prøvd meg på i dag var oppgaver i Exel. Et fantastisk redskap når man bare kommer til automatiseringsdelen. Jeg har ennå lang vei å gå før automatisering, men jeg skal komme dit! Elever i dagens skole elsker å jobbe med data, og her kan vi virkelig få "praktisert" inn mye læring hos den enkelte elev, men det kreves kompetente lærere.
Kunne vi bare få innført mer praksis i dagens skole, ville resultatet blitt aktive elever som stadig higer etter mer kunnskap, og som et resultat av dette igjen ville vi kunne fått ned prosentandelen av elever som dropper ut av videregående skole.
http://www.google.no/imgres?q=skolebarn&hl=no&sa=X&biw=1280&bih=709&tbm=isch&prmd=imvnsu&tbnid=ikmV0CmLjpu5iM:&imgrefurl=http://www.x-plosiv.no/default.pl%3FshowPage%3D153&docid=0wKsYhmvy16skM&w=200&h=137&ei=0NOATvDXKcr4sgbklMFH&zoom=1&iact=rc&dur=614&page=8&tbnh=109&tbnw=160&start=108&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:108&tx=106&ty=59
http://www.google.no/imgres?q=skolebarn&hl=no&sa=X&biw=1280&bih=709&tbm=isch&prmd=imvnsu&tbnid=OH7SYmLYNwK-xM:&imgrefurl=http://www.forskning.no/artikler/2
Er veldig enig med deg, Maja-Lisa. Vi trenger praktiske og virkelighetsnære oppgaver som engasjerer og motiverer. Ikke minst må dette støtet settes inn på ungdomsskola snarest mulig. Ensformig formidlingspedagogikk og for teoribasert undervisning er ikke veien å gå.
SvarSlettPå lærerskolen hadde jeg en fantastisk lærer i naturfag, Ingvald Roti. På hvert kompendium skrev han dine innledende setninger: Det jeg hører glemmer jeg, det jeg ser husker jeg, det jeg gjør forstår jeg. Utsagnet kommer visstnok fra Kina, og jeg har ofte tenkt på disse ordene i min lærergjerning. Er så glad for at vi har samme forståelse mht at læreren må ha kompetanse i digitalt verktøy for å kunne bruke det i sitt virke. Jeg har som mål å bli trygg i bruken av ikt slik at jeg kan anvende det mye og konstruktivt;))
SvarSlettElisabeth: jeg synes disse setningene er noe av det vigtigste vi må ta med oss inn i vår lærergjerning. Så flott at du allerede benytter deg av dem, og at det er flere lærere der ute som tenker på samme måten.
SvarSlettMerkelig at det vi alle vet intuitivt (setningene til Mia, Roti og kineserne) i så liten grad virker inn på praktisk pedagogikk/didaktikk i skolen. Med IKT kan vi gjøre noe med det.
SvarSlett